Hans Zimmer: ““Miért hallgatnék filmzenéket, amikor hallgathatok Beethovent is?”

Kultúra

Hans Zimmer napjaink egyik legjelentősebb filmzeneszerzője, aki kilépve a zeneszerzők arcnélküliségéből, nagyszabású koncertturnékon mutatja be korábbi és legújabb alkotásait. A Hollywood-i művész legutóbbi, a Critics Choice Awards Best Score-jára is jelölt, DUNE filmben felhangzó szerzeményéről mesélt a Los Angeles-i zárt körű sajtó napon.

Hans Zimmer 2020-ban látványos, teltházas koncertet adott Budapesten a Papp László Sportarénában, amelyet az angol nyelvű magyar Rolling in Budapest online magazin “gigantikus siker”-ként írt le. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy többek között egy magyar származású kórusvezetővel, Eddie Bodicker is együtt dolgozik. A művész 2022-ben, április 11-én, a Költészet Napján visszatér Budapestre, hogy a bevált helyszínen újabb nagyszabású koncerttel örvendeztesse meg a magyar közönséget. Előtte viszont a DUNE kampányából veszi ki a részét ő is Los Angeles-ben.

“Hans Zimmer művészete nagyon előremutató – vélekedik Czomba Imre, Los Angelesben élő magyar zeneszerző, az Amerikai Televíziós Akadémia szavazó tagja, aki rengeteg hírességgel dolgozott már együtt Hollywoodban. “Hans a popzenéből érkezett és egyedülálló szorgalommal vált az egyik legismertebb és legmarkánsabb klasszikus zeneszerzővé. Sok mindent megreformált. A zeneszerzők előtte a szokványos létszámú nagyzenekarral dolgoztak, de ő bátran változtatott az összetételen, minél egyénibb hangzásra törekedve. Például ő volt aki a szokványos négy kürt helyett nyolc vagy akár tizenkét kürtöt is használt, vagy emelte a csellósok számát, a hegedűsökét pedig csökkentette. A szintetizátor programozásban is élen jár ő soha nem a gyártók által megírt programokat használja, mindig maga kreál új digitális hangszereket. Arról nem is beszélve, hogy ő az úttörője a csapatban dolgozásnak, megannyi híres zeneszerző nőtte ki magát a saját Remote Control Produkciós cégéből.”

Czomba Imre

Biztos, hogy a DUNE Hans Zimmer egyik kiemelkedő munkája lesz munkásságában, amelyre a zeneszerző – saját bevallása szerint – tudatosan készült. “Nem voltam hajlandó megnézni David Lynch filmjét, a mostani Dune előzményét, csak a könyvet olvastam el. Nem akartam, hogy befolyásoljon egy másik filmadaptáció. Így ez a film gyakorlatilag először a saját agyamban született meg. Denise Villeneuve, rendező barátom, mindössze annyit kérdezett tőlem, hogy ‘Olvastad a Dune könyvet?’ A kérdés izgatottá tett és  teljesen felkavart, mert akkor éreztem meg először, hogy teljesen egy rugóra jár az agyunk.” A rendezővel nem ez az első közös munkája Hans Zimmernek.“Az egyik legfontosabb dolog volt, hogy Denis barátommal dolgozhattam újra együtt. – mondja, amikor a munkálatokról kérdezzük. “1998 óta vannak közös munkáink és azóta számtalanszor találkozott össze a szakmai életünk. De a barát szót én szó szerint értem – valódi szoros, baráti kötelék fűz össze bennünket.”

A beszélgetésen felmerült a kérdés, hogy melyek azok a filmzenék, amelyek Hans Zimmert inspirálják. “Miért hallgatnék filmzenéket, amikor hallgathatok Beethovent is?” – vetette vissza a kérdést nevetve, majd elárulta, hogy többek között miből meríti alkotói erejét. “Más művészeti ágak inspirálnak, leginkább a képzőművészet. De egy különleges építészeti alkotás is nagy hatással tud rám lenni. – tette hozzá a világhírű zeneszerző, majd elárulta, hogy a DUNE komponálásakor sokat kísérletezett és egy újabb digitális hangszert is megalkotott a kívánt hangzás eléréséért.

– Vida Virág –